Deze startmotor kont van een Daf hoofdmotor en was werkelijk een verrassing. Hij zou het niet meer doen. Zodra ik ook maar iets voorgeschoteld krijg dan bekijk ik hem altijd even rondom en draai aan de rotor of het anker. Dit kan al wat informatie geven. Deze starter zag er verrassend goed uit van buiten. En zelfs het bronzen tandwiel was nog heel.
Voordat ik dit model (BNG of FKB) ga testen haal ik altijd eerst de achterkap eraf om te kijken hoe het er daar uitziet. En wat een verschil met de buitenkant! Het leek wel alsof hij op de bodem van rivier had gelegen. Hij zat vol met roest, corrosie, bruine smurrie en smerigheid. Verbazingwekkend genoeg draaide hij nog wel. En het veld trok het anker ook nog naar voren, het belangrijkste werkte dus nog.
Dus uit elkaar halen, helemaal. Alles was verrot. De koolvorstels zaten vastgerot in hun houders, het relais zat vastgerot, de koppeling voorin was verroest, de velden zaten vol met smerigheid... Eerst een grote schoonmaak en dan stralen, ontroesten, spuiten en weer in elkaar zetten. Lets go.
Ziet er op het eerste oog nog prima uit.
De binnenkant daarentegen is een ander verhaal.
De koolborstels zaten helemaal vastgerot.
De koppeling was ook helemaal verroest.
Het veldhuis zit ook vol met roest en drap.
De velden eruit gehaald om alles goed schoon te kunnen maken.
Een groot deel van de onderdelen zijn weer mooi schoon, gestraald en gespoten.
De borstelhouder ontroest en zwart gespoten.
Het bronzen tandwiel is nog als nieuw.
Dit oogt alweer een stuk beter.
De koppeling uit elkaar gehaald en alle plaatjes ontroest. Dit was de enige optie gezien een nieuwe niet meer leverbaar is.
Schoon en ingeölied.
Wat een verschil!
Oude relais zat helemaal vastgeroest. Deze nieuwe zal het een stuk beter doen.
Relais gemonteerd en alles aangesloten.
Klaar. Alleen de achterkap er nog op, maar dat komt pas na het testen.
Klaar👌