Bosch/Duco hekschroefmotor.
Deze hekschroefmotor kwam, na een eerdere tevergeefse poging om hem gereviseerd te krijgen, onder mijn hoede terecht.
Het gaat hier om een omgebouwde Scania startmotor van 24V en 6,6kW, een flinke jongen dus. Eerst moest er gekeken worden wat er mis was. Ik heb hem niet meteen getest want ik zag al dat er wat mis was. Ik heb eerst het relaisblok eraf gehaald en deze los getest. Hier bleken twee relais kapot te zijn. Ik zag ook een gesmolten isolator van de aansluiting voor de koolborstels. Die moest eerst los voordat ik de motor kon testen. De motor zelf was in orde, hij draaide prima links- en rechtsom.
Na goedkeuring voor reparatie heb ik hem helemaal uit elkaar gehaald en tot in detail geïnspecteerd. Bij de motor heb ik alle lagerbussen, lagers, keerring en koolborstels vervangen. Het anker is afgedraaid. Alle aansluitingen schoongemaakt en gefatsoeneerd, ook al zie je ze niet onder de afdekkap. Alles is gestraald/ontroest en gespoten. Voordat het relaisblok gemonteerd word heb ik eerst de motor op werking getest. Uiteraard deed hij het perfect.
Hierna kwam de klus van het nieuwe relaisblok monteren en aansluiten. Nieuwe aansluitingen moesten gemaakt worden, tevens bedrading voor de relais. Nu alles gemonteerd was kon hij op de testbank getest worden. Geslaagd met vlag en wimpel!
Deze starters hebben nog wel eens dat de boutjes van het koppelingshuis loslopen. Hier ontbrak er echter één.
Het bleek dat de bout ooit was afgebroken. De lagerplaat was op die plek dan maar vastgelast aan het koppelingshuis.
Voor het afdraaien.
Na het afdraaien.
Alle aansluitingen schoongemaakt en gefatsoeneerd. Ook al zie je er straks niks van. Ik wil dat alles netjes en goed gemonteerd zit.
Het Albright omkeer relais. De zwaarst leverbare. Dit was nodig vanwege het grote vermogen van deze motor van 6,6kW. 6600Watt gedeeld door 20V geeft 330Ampere. Dit relais mag 350A continue en 650A piek hebben.
Nieuwe keerring, rollager, koperen lagerbus en axiaal koperen lagerplaat gemonteerd.
De velden en koolborstelaansluitingen zit nu ook weer allemaal goed.
Het relaisblok gemonteerd en aangesloten.
En hij is weer helemaal klaar. Getest en al. Alle aansluitingen zijn weer zoals ze waren, dus hij is plug&play. De eigenaar is geadviseerd om dat kroonsteentje te vervangen voor goede stekkers.